GLOW UP PANCAKES!

MAT & HÄLSA

 Glow up från pannkakor? Hur?


Grundrecept ifrån Glow up by Tabitha

Its all about the ingridients! Dessa pannkakor innehåller bara 6 enkla ingridienser & tillagas med hjälp av en nutribullet (eller liknande mixer) och en stekpanna! Dock kan jag meddela att är de någon läsare som redan nu tänker att dem kanske är banan fria så måste jag tyvärr meddela att de är dem inte. Men jag tyckte inte man kände banansmaken överdivet mycket. 

För en portion behöver du föjlande: 

Pannkakor:

En tesked eko honung
3  st eko ägg
en liten banan eller en halv stor banan. 
2 tbsp chiafrön
1 matsked blåbär
& extra virgin kokosolja att steka i.

Dessa ingridienser mixar man ihop till en smet & sen steker runda plättliknande pannkakor i en varm stekpanna med kokosolja. Jag stekte på medelvärme! 

När pannkakorna är klara så kan man ha vilken topping som än önskas, men jag använde mig av nedan.

Kokosgrädde ungefär en halv deciliter (som jag vispade ihop)!
Ekologisk Banan
Honung


I receptet använder sig Tabitha av koksyoghurt, de är lite snålare på kalorier men jag testar inte recept för att gå ner i vikt, utan man vill ju såklart veta om de man älskar som är "onyttigare" kan göras nyttigare och vara lika gott. 

Jag tycker ovan recept kommer väldigt nära vanliga plättar med grädde & sylt. Jag snålar inte med de som jag tycker är gott heller, hade en del honung som topping också ;) Men eftersom dessa plättar är glutenfria, mjölkfria och sockerfria så kan dem flesta äta dem.
Dem innehåller nödvändiga kärnämnen som protein från äggen, hälsosamt fett ifrån chiafrön & kokosoljan & bra kolhydrater ifrån bananen. Sen får man välja själv vad man vill toppa dem med. Jag tänker kanske addera lite krossad sötmandel nästa gång också! 

Men overall är detta ett bra recept, kanske svårt att laga en stressig morgon men en helg frukost absolut!

Testa & Njut! Fick en fin bild innan jag mölade i mig dessa på 2 min......

detta receptet får 4/5!!




xx



Kommentarer

Populära inlägg