My to-go-to pilates without equipment

 TRÄNING & RÖRELSE

My to-go-to pilates without equipment!


Pilates? Är inte de samma som yoga? Eller vad innebär pilates? Första gången jag hörde talas om pilates var när jag kollade The Kardashians. Dem använde sig av en ställning och maskin osv så jag släppte fort tanken om att de kunde vara ett träningsätt jag kunde testa. Men icke!

 Pilates är en form av low impact träning där du inprincip använder dig av din kropp för att träna! Andningen är väldigt viktigt och målet med denna typen av träning är inte att bli mega svettning och lyfta tungt. Utan en harmonisk typ av  träning som verkligen känns i kroppen! tro mig!







Jag följer en kvinna slaviskt på youtube som har 93(!!!) videos på olika pilates pass som jag tycker är väldigt trevliga! Hon heter Move with Nicole och är en väldigt bra instruktör! Ett pass jag testade här om dagen innehöll rörelser som..

  • Abdominal curls
  • Double leg strech
  • Roll-up
  • Hip Flexors





Men varför just pilates? Jo för att de är en roligt träningsmetod som man enkelt kan utföra hemma med en yogamatta! Du tränar på din andning och low-impact träning kan göra susen om man verkligen inte har lust att gå till gymmet! Man tränar och strechar ut musklerna på ett annat sätt och 30 min i samband med en enkel promenad kan göra mycket både för sinnet & kroppen.

När man tränar pilates så ökas inte vårat stresshormon cortisol lika starkt som vid styrketräning eller konditionsträning. De är därför man kallar pilates low impact träning. För de stressar inte kroppen lika mycket som vid high impact träning! 

Dont get me wrong, jag ÄLSKAR styrketräning & jag önskade ja kunde utföra de på en nivå som jag tidigare gjort, men jag behöver minska mitt stresshormon då de kan påverka min autoimmuna sjukdom så jag försöker blanda träningsmetoder och även uppskatta varje dag jag får möjligheten att röra mig!

 Målet med att röra kroppen behöver inte alltid vara för att få en snygg kropp eller tona en viss kroppsdel. Jag tycker att målet med att röra sig eller träna ska vara roligt.

 Känner man inte för gymmet en dag så ta en promenad? eller om du inte orkar gå utanför dörren, kör pilates! Eller om du vill kombinera att röra dig med en vardagssyssla så kan du dammsuga och damma med musik i öronen?

 Jag tror att man bara ska lyssna på kroppen och gör de som känns bra för dagen! 

Så ni som varit sugna på att testa pilates innan, this is your sign! 

xx 














Kommentarer

Populära inlägg