EAT LIKE THIS?

MAT & HÄLSA 


"EAT LIKE THIS" ?


Ovan rubrik är exakt den meningen man ser på Instagram, Tiktok & Youtube. Om de är genuint eller clickbait kan man ju diskutera, men många gånger har jag kollat på videos eller inlägg & de är inte alls vad jag sökt eller velat se. Finns de verkligen bara ett sätt att äta på? vad är bra och vad är dåligt? vad avgör vad som är bra eller dåligt?


Jag är ingen läkare och är inte utbildad inom dessa områden jag skriver om, Detta är endast min personliga upplevelse och allting jag testar lägger jag egna pengar på och de jag skriver om är endast hur jag reagerar och vad som funkar för mig. jag vill bara öppna upp för att de finns alltid mer än ett sätt att läka & jag väljer att läka med jordens egna resurser. 

Att diskutera detta ämnet kan vara både bra, dåligt, känsligt, smart, dumt..för just detta ämnet är väldigt brett. Vanligtvis tycker många att endast experter kan utala sig om ovan och avgöra alla svar på mina frågeställningar, jag skulle säga att jag tycker detta är extremt inviduellt. Detta inlägget kommer jag lägga otroligt mycket eftertanke på när jag skriver då jag aldrig vill trigga igång något för någon, eller vill ge missvisande information eller kunskap. Men jag hoppas min erfarenhet kan ge klarhet för andra.





INTUITION




 Att äta så som passar mig bäst är att gå på intuition. Helt ärligt så var de svårt för mig att komma dit men de har varit de bästa jag gjort. Kortfattat så äter jag de som jag är sugen på den dagen, tills jag är mätt och tillåter mig att äta exakt de jag vill, i den mängden jag vill.




Försöker äta så "rent" som möjligt, men allt jag stoppar i mig är saker jag tycker om, vanligvis är sugen på eller helt enkelt känner för att äta. Jag har dagar jag äter mer, jag har dagar jag äter mindre. Jag har dagar jag är sugen på choklad och jag har dagar jag är sugen på kokt broccoli med massa smör och olivolja med himalayasalt. Jag går på känsla helt enkelt och jag känner efter vad min kropp har sug på och när jag igentligen är mätt och inte.

Sen är de svårt att komma ifrån att sättet jag äter är väldigt svenskt blandat med medelhavsrätter. Jag älskar grönsaker och grillad kyckling/fisk med massa olivolja, citron, vitlök, oliver och all typ av frukt. Bär, Jordgubbar, ananas & vattenmelon med limesaft är favoriterna!

Sen finns de ju inget som slår en kopp kaffe med en knäckemacka med leverpastej och gurka eller en ostmacka med paprika! Jag älskar att laga mat och testa recept.


 Att gå loss på Erewhon i LA hade varit en dröm!






Sen....Man är inte sugen på godis varje dag, tro mig. Man är inte bara sugen på "dålig" mat. Som sagt, man måste lita på sin kropp och tillåta sig själv att konsumera vad man älskar, ditt sinne kommer må lika bra som din kropp i de skedet. 

 Jag litar helt enkelt på att min kropp vet exakt vad den behöver & har jag brist på någonting så kommer min kropp vara sugen på speciella råvaror.  Detta är de bästa sättet för mig att äta och leva efter. Jag är en riktigt foodie dessutom så jag älskar att äta inpricip all mat. Så att under en så lång period förbjudit mat jag älskade som liten har varit absurt när man tänker efter. När jag var liten så va de enda jag tänkte på hur jag när jag blev stor skulle resa runt och bara äta mat hela dagarna, all typ av mat, lära känna andra som älskade mat lika mycket som mig. 

 Följer en tjej slaviskt, både hennes recept och livsstil.

TIPS TIPS!


Sen älskar jag att testa nya recept eller nya upplägg, jag är lite sugen på att testa ett program som en influencer skapat, de är ett program som ska läka din mage från gifter m.m under en 4 veckors period. Hon heter Tabitha & såg faktiskt att svenska influencer Alice Stenlöf testat denna, recepten ser legit ut och sötsaker förbjuds inte, utan bakas på ett nyttigare sätt. De dock som jag ifrågasätter är att vara utan kaffe, koppen på morgonen är ALLT för mig som varit beroende av höga mängder koffein... så kanske testa den men fof ink kaffe? Isåfall tänkte jag dokumentera allt jag gör på den resan och efteråt dokumentera vad jag tyckte, Samt vilka recept jag (foodie n.1) tyckte var genuint goda!

Se nedan länk för at se vad jag skriver om ovan :)




Om jag väljer att testa detta så är de för jag kommit såpass långt med mina ätstörningar & skulle minsta lilla trigga mig under den 4 veckors perioden så kommer jag avbryta, detta ska vara i syfte för att testa nya roliga, nyttigare recept & för att lära mig! Man ska aldrig gå hungrig och man ska njuta av varje måltid!




Jag lär skriva mer kring detta ämnet men hälsa är nyckeln till framgång brukar jag tänka. Ditt mindset och allting är kopplat till varandra. Jag menar din kropp arbetar varje dag för att du ska må bra, läka och kunna utföra vardagliga rutiner. Varför skulle du inte älska din kropp? 


xoxo <3 






















Kommentarer

Populära inlägg