Rapunzel, is that you?

 HÅR & PRODUKTER


Vad använder Rapunzel? Hur får man sitt drömhår? 


Hur får man ett friskt och magiskt hår? Är de ett heltidsjobb eller överdriver allmänheten antalet produkter som behövs för att bibehålla ett friskt hår?

 Detta ämnet är en av de få ämnen som jag investerat stora summor pengar i pågrund av att jag upplevt extremt mycket håravfall sen corona utlöstes 2020 & även innan pgr av andra faktorer. Jag har testat inpricip ALLT på marknaden skulle jag säga, men i slutet av dagen så finns de 3 stora faktorer som skapar håravfall. Stress, brist på vitamin pgr av ovarierad kost eller ätstörningar & använding av helt fel produkter som inte är anpassade för din hårkvalite. 

Ett friskt hår består av mer än bara bra produkter, eller en bra olja. De är en livsstil.. och med tanke på att håret är de första som påverkas om du inte har inre balans i kroppen så märks de på ditt hår om du gått igenom en stressig period. Kroppen tycker helt enkelt att håret inte är viktigt vid en inre obalans, Om du tex inte ätit tillräckligt eller tränat hårt en längre period.

MEN, de finns produkter & tips som kan hjälpa till att bibehålla ett friskt och fint hår! Jag har mina personliga favroiter av en anledning & dessa produkter kan hjälpa vid håravfall, slitet hår, dött hår osv.

Jag är inte utbildad inom detta område, jag ger endast tips utefter egna erfarenheter & i samråd med ett proffs som rekommenderat dessa produkter till mig. Jag betalar allt själv & testar allt själv och ger min ärliga åsikt.




KERASTASE
GENESIS


Den första hårproduktserien som jag kan varmt rekommendera är Kerastase Genesis, de är en serie som består av Shampoo, Balsam, Inpackning, Serum & ett RIKTIGT torrshampoo. Jag tycker dock att om ditt hår är fett och känns smutsigt så tvätta de. Trenden att gå så många dagar som möjligt utan att tvätta håret tycker jag är ren bullsh't, men vill man ha lite extra volum så är detta torrshampoot riktigt bra. Man kan köpa hela serien på länken nedan. 

Kerastase är ett väldigt bra märke som min frisör rekommenderade till mig. Min frisör är min guru när de kommer till allt gällande håret, använder endast produkter hon godkänt eller själv testat. 

Svensk länk!


Utomlands länk!




Jag tycker alla produkterna är prisvärda och håller vad de lovar! jag kommer inte rekommendera något shampoo eller balsam som kan köpas i en matbutik pgr av att alla de produkterna är inte skapade för att hjälpa ditt hår. 

Tvärtom, dem produkterna kommer orsaka så att ditt hår blir beroende av dåliga ämnen som finns i dessa shampoon + balsam, jag har läst att tresemme blivit stämda av flera konsumerare pgr av att dem tappat extrema mängder hår och inpricip bränt upp sina hårstrån. Så dessa produkter som jag visar och tipsar om kommer alltid vara "dyrare" men de är värt de.

Denna serien kan användas när man har i löshår. Jag har tejlöshår och de funkar kanon! 

Shampoo

Balsam


Inpackning


Leave in


Serum




SHU UEMURA

Detta är en dyrare serie som jag kan starkt rekommendera till er som har ett väldigt slitet hår. Dessa produkter kan rädda ett väldigt skadat hår och även fast prislappen kan ge lite ångest så är de som sagt värt alla pengarna om man har möjlighet. 

Jag skulle säga att man får prioritera vad som är värt att spendera mer på & inte. Jag har alltid prioriterat bra hårprodukter, hudprodukter och bra smink, och kanske prioriterat bort väldigt dyra kläder. Kläder kan bytas ut men du kan tyvärr inte köpa en ny hy eller ett nytt aniskte på rean i vanliga butiker! ;) Man kan köpa låshår såklart men jag hade försökt reparera ditt egna hår först då äkta löshår är otroligt dyrt. 

Denna serien är berikad med japankst risextrakt som skyddar och återfuktar. Luktar magiskt och ger otrolig volum redan efter första tvätten tycker jag. 

Denna serien kan också användas på löshår. 

Jag tror som sagt på less is more så ovan och nedan serie tycker jag är en bra start på en hälsosam hårresa. Ett bra shampoo & balsam, med en återfuktande inpackning någon gång i veckan & avsluta med ett lätt serum. 

Jag länkar både en länk för utanför Sverige & en för oss i Sverige!

Svensk!


Utomlands!



Shampoo & Balsam


Inpackning



Serum


Ovan är 2 serier jag använder, och jag hoppas de kan göra någon skillad för någon läsare också. 



HÅROLJA!!

De finns flera olika oljor för olika syften. Vissa håroljor använder man i torrt hår och andra oljor använder man tex över natten som man sen duschar ur. Den typen av hårolja passar mig bäst och jag har faktiskt bara en hårolja jag kan rekommendera. De är AHS. Den kan köpas till de flesta länderna & är helt magisk! Bara naturliga ämnen som Rosmarin, kokosolja & Mandelolja. Jag använder denna över natten och min hårbotten mår prima. Och allt hår på huvudet växer dessutom snabbare. Jag använder 2 gånger i veckan för maximerat reslutat. 

Hon som skapat oljan har en hårsjukdom som är väldigt vanlig, vilket resulterade i att hon skapade denna oljan. Jag gynnar henne som egenföretagare & alla naturliga ingridienser hon använder. man kan se hennes instagram på för och efterbilder! 





TIPS PÅ ÄNNU MER HJÄLPMEDEL FÖR FINT HÅR! 

Satinmössa, skyddar håret när man sover. Jag använder min varje natt och min hår har blivit mindre slitet pgr av de. Allt nedan kan man hitta på Amazon för olika priser! 


Satinöverdrag på kudden skyddar både håret och hyn! TIPS TIPS!


Massage för håret är super bra för att stimulera hårsäckarna och aktivera hårväxt! Jag försöker göra detta varje kväll men som sagt, gör de när du kollar på en serie eller något liknande! 


Ovan är produkter & verktyg använder jag nästan dagligen och de gör också skillnad tycker jag. 




KOSTEN 
Nu ska vi prata kost också, för vad man äter har väldigt stor betydelse. Zink, Selene och Biotin är miniraler och vitaminer som är byggstenar för ett bra hår. Så mat som innehåller dessa är viktigt för ett fint hår. Tex nedan är magisk för att få ett fint hår. Om man tänker på de så har ju människor som bor i dessa länder väldigt fint hår, solen gör ju sitt för att få håret att växa men vi i norden får helt enkelt ta extra D-vitamin under mörkare perioder. Vill man ta något extra tillskott rekommenderar jag MSM & Marint Kollagen. 

Faktumet är att har man ätstörningar eller inte äter tillräckligt så kommer man tappa hår. Tyvärr är detta någonting jag själv upplevt när jag hade ätstörningar. Man tappar håret för du har oftast massa brister, men också för den inre stressen relaterad till mat. Så kosten gör skillnad också. Man kan använda alla produkter i världen men sålänge man inte får i sig tillräckligt med bra mat och använder sig av en varierad kost så kommer ingen produkt göra ett mirakel. Jag skulle rekommendera alla att få i sig minst 2 matskedar ren kallpressad olivolja om dagen för både ditt hår och din hud. 




PRP

Här kommer ett extrem tips för er som tappat typ ALLT erat hår, detta är en dyr behandling som hjälper håret extra på traven för att verkligen vakna till. Man fyller några rör av sitt egna blod för att sedan utvinna plasman från sitt egna blod. Denna plasman injicerar man sedan i hårbotten med hjälp av en liten spruta. Många tycker inte de känns alls, men jag tänker inte försköna de.

 De gör lite ont. Jag har testa de några gånger, men i början av året så hjälpte de inte då jag tyvärr levt i fight or flight större delen av 2022 och är du mega stressad och inte hjälper de på traven ger de inga märkbara reslutat. Medan nu när jag testar de så funkar de bättre eftersom jag är tillfreds och har en bättre inre balans. De är väldigt dyrt ingrepp & har man inte en extrem situation så tycker jag man ska testa allt ovan först. Men ett tips att kolla upp om man har den ekonomiska förutsättningen. 


Hoppas detta inlägget kan hjälpa någon! 

xoxo






























 

Kommentarer

Populära inlägg